Markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelu – rahan ja ajan hukkaamista vai tehokkuutta ja säästöä?
Blogi - 9.9.2021
“Ei meillä ole aikaa tehdä kunnollista markkinoinnin toimenpidesuunnitelmaa!”
Kuulostaako tutulta?!
Kun yritystä perustetaan, tehdään varsin yksityiskohtaiset budjetit ja liiketoimintasuunnitelmat, joiden perusteella arvioidaan yrityksen kannattavuutta ja tulevaisuuden menestystä.
Miksi markkinoinnin suunnittelu jää usein puolivillaiseksi ja puolipakolla tehtäväksi?
Koetaanko se hankalaksi, aikaa vieväksi, jonkun muun vastuuksi?
Kuvittele, että pyörittäisit yritystä ilman budjetointia tai liiketoimintasuunnitelmaa, mutulla tai harkitsemattomalla, suunnittelemattomalla tavalla, reagoiden vain nopeasti eteen tuleviin tilanteisiin? Se ei vaikuta ammattimaiselta tai fiksulta tavalta toimia.
Markkinoinnista voi ajatella samalla tavalla. Jotta se on tehokasta, kannattavaa ja ammattimaista, se tulee suunnitella huolellisesti ja toteuttaa suunnitelmaa noudattaen.
Markkinoinnin toimenpiteiden suunnittelun hyödyt:
- Aikaa säästyy, kun ei tarvitse jokaisen kampanjan tai toimenpiteen kohdalla keksiä pyörää uudelleen
- Rahaa säästyy, kun voidaan hyödyntää suunnitelman eri elementtejä yrityksen kaikessa markkinoinnissa
- Henkilökuntaa sitoutuu markkinoinnin toteutukseen
- Asioita tehdään järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti
- Yrityksestä luodaan haluttu mielikuva asiakkaille – lue lisää mielikuvan luomisesta tästä
- Reagointi muuttuviin tilanteisiin ja markkinoinnin tarpeisiin on helpompaa
Hyvään markkinointitoimenpidesuunnitelmaan sisältyvät vähintään seuraavat elementit:
- Tuote- / palveluvalinnat
- Markkinointikanavien valinnat
- Kuukausikohtaiset teemat ja kampanjat
- Selkeä työnjako (materiaalituotanto, julkaisuoperointi, seuranta)
- Budjetointi
- Aikataulutus
Markkinointikanavien valintoja ja tuote – palveluvalintoja tehdessä on tärkeää tietää teille oikeat asiakaskohderyhmät, joita avaamme tässä kirjoituksessamme.
Lahden kokeneimmassa mainostoimistossa olemme valmiit käärimään hihat ja auttamaan kaikissa mainontaan ja markkinointiin liittyvissä asioissa!
Pirauta, laita viestiä tai buukkaa tapaaminen suoraan Pasin kalenterista.
Tieto lisää tulosta!