Vaikuttavuutta asumis- ja kuntoutuspalvelujen markkinointiin
Sote-uudistuksen myötä asiakkailla on entistä enemmän vapautta valita mieleisensä palveluntuottaja. Muutos lisää luonnollisesti kilpailua sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaista. Tarve entistä aktiivisempaan sekä kuluttajalähtöisempään markkinointiin todettiin myös Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrisessa säätiössä. Voittoa tavoittelematon säätiö on tuottanut laadukkaita mielenterveys- ja päihdepalveluja Lahden seudulla jo 30 vuotta. Tavoitteena on olla yhä kiinnostavampi vaihtoehto mielen hyvinvointia ja muutosta elämän hallintaan tavoitteleville asiakkaille. Muutos perinteisestä säätiöstä moderniksi palveluntuottajaksi aloitettiin brändimuotoilulla yhteistyössä Adpron kanssa.
Raamit uudistukselle luotiin yhteistyössä
Uudistustyö käynnistyi markkinoinnin workshopeilla, jossa kävimme yhdessä läpi markkinointiin vaikuttavat tekijät mielikuvista kohderyhmiin ja taktisiin toimiin. Työn tuloksena syntyi selkeät raamit uudistukselle sekä markkinointisuunnitelmalle aikatauluineen ja työnjakoineen.
Markkinointia asiakasohjauksesta vastaaville palvelukoordinaattoreille ja sote-ammattilaisille päätettiin jatkaa. Lisäksi uudeksi tärkeäksi kohderyhmäksi nostettiin asumis- ja kuntoutuspalvelujen käyttäjät. Muun muassa tätä varten Päijät-Hämeen sosiaalipsykiatrisen säätiölle päätettiin ideoida uusi helppokäyttöisempi ja mieleenpainuvampi markkinointinimi. Nimi Mente sisältää säätiön toiminnan kannalta tärkeitä merkityksiä ja vahvan asiakaslupauksen: Me ja Te, yhdessä. Espanjaksi Mente tarkoittaa mieltä ja järkeä.
Nimivalinnan jälkeen pääsimme visualisoimaan nimilogoa ja brändin visuaalista ilmettä. Brändiväriksi valitsimme energinen, piristävän ja toivoa antavan keltaisen. Uudistunut ulkoasu toistuu yhdenmukaisena kaikissa markkinointikanavissa digistä printtiin.
Suunnittelimme ja toteutimme uudelle palvelubrändille verkkosivut www.mente.fi. Sivuston tekstisisällöt tuotimme yhteistyössä Menten kanssa. Kuvamaailman uudistamiseksi järjestimme kuvaukset toimintakeskus Oskussa Lahdessa. Esittelyvideon käsikirjoitus ja videokuvaukset toteutettiin Menten, Adpron ja videotuotannon ammattilaisten yhteistyönä.
Uudistuksen innoittamana markkinointiviestintää toteutettiin entistä aktiivisemmin ja asiakaslähtöisemmin. Myös uusia työkaluja ja viestintäkanavia otettiin käyttöön. Opastimme asiakkaitamme mm. sosiaalisen median ja uutiskirjepalvelun (Mailchimp) käyttöönotossa ja sisällöntuotannossa. Vahva printtiosaamisemme oli apuna esitteiden ja muiden painoaineistojen tuottamisessa.
Asiakkaistaan aidosti välittävä Mente
Uudistus vaikutti kokonaisvaltaisesti Menten tapaan kohdata asiakkaansa. Mentestä tuli tunnistettavampi, erottuvampi ja helpommin lähestyttävämpi, mikä madaltaa yhteydenoton kynnystä sekä Menten tarjoamaan toimintaan tutustumista.
Mente Palveluiden toiminnanjohtaja Maria Korhosen mukaan uudistus aloitti uuden aikakauden säätiön markkinoinnissa. Henkilöstö otti brändiuudistuksen innostuneena vastaan, sen tarpeellisuus ymmärrettiin ja siihen sitouduttiin. Yhteistyö Adpron kanssa koettiin sujuvaksi, hauskaksi ja tuloksia tuottavaksi. Luotettavalle markkinointiosaamiselle, ulkopuolisille näkemyksille ja käytännön neuvoille on hyvää käyttöä myös jatkossa. Brändiuudistuksen jälkeen yhteistyö onkin jatkunut mm. viestinnän workshopeilla ja linjauksilla sekä videotuotannoilla.
- Markkinoinnin ja viestinnän workshopit
- Uusi markkinointinimi ja logo
- Brändin muotoilu, brändi-ilme
- Viestinnän linjaukset
- Verkkosivut
- Videoiden käsikirjoitukset, videotuotannot
- Esitteet ja muut markkinointimateriaalit
- Autoteippaukset