Yhteistyön taustalla Keskon ja Onvestin Onninen-kauppa
Keskon ostaessa Onnisen tukku- ja myymälätoiminnan jäi Onnisen teräsyksikkö edelleen Onvestille. Oli aika tehdä sata ihmistä työllistävästä teräspalvelukeskuksesta omalla brändillään esiintyvä uusi yritys. Tavoitteena oli kasvaa Suomen merkittävimmäksi teräsliiketoiminnan brändiksi.
Koska yhtiön omat vahvuudet ovat terästeollisuuden liiketoiminnassa, lanseeraus kotimaisille teräsmarkkinoille toteutettiin Adpron markkinointiosaamisen voimin. Feonin toimitusjohtaja Petri Kalliokosken mukaan kumppanivalinnan ratkaisivat suositukset, vahvat referenssit sekä aito auttamisen halu tavoitteiden toteuttamisessa.
Brändimuotoilu tukemaan lanseerausta ja kasvustrategiaa
Työnjako oli selkeä: brändin ja markkinoinnin linjauksista ja lanseeraussuunnitelmasta vastattiin yhdessä, lisäksi Adpron ammattilaiset ottivat kopin markkinoinnin luovasta suunnittelusta sekä kiinnostavan sisällön tuottamisesta ja jakamisesta.
Uusi teräspalveluyhtiö tarvitsi käyttöönsä kaiken yrityksen nimestä, ilmeestä ja tarinasta lähtien. Brändimuotoilun ensimmäisiä rakennuspalikoita olivat yritysnimi Feon, joka kuvaa terästeollisuuden toimialaa, yhtiön toimintatapaa sekä teräksen jatkuvaa liikkeellä oloa. Lyhyt nimi taipuu helposti myös kansainväliseen käyttöön.
Teräsalan uudistajan yhtiön ilmeestä luotiin vahva ja erottuva. Brändin pääväriksi valittiin terästeollisuudessa poikkeuksellinen, rohkea ja huomiota herättävä punainen. Kirjainlogo toimii yritysilmeen tärkeimpänä graafisena tunnisteena.
Verkkosivut toteutimme suunnittelusta julkaisuun asti. Luotu yritystarina oli merkittävä osa sivuston sisältöä ja nosti esiin terästoimijan vahvuudet, asiakaslähtöisen toimintatavan ja asiakashyödyt. Tarina puettiin myös yritysvideon muotoon, lisäksi sen pohjalta tuotettiin niin sisäistä kuin ulkoistakin viestintää eri kanaviin. Myös tiedottamisen rooli oli tärkeä.
Brändin ilme toistui kaikissa tuotetuissa markkinointimateriaaleissa, toimitilojen kylteistä tuotekatalogeihin ja toimialakohtaisiin esitteisiin.
Onnistunut lanseeraus toi näkyvyyttä mtv3 uutisia myöten
Teräsbrändin lanseeraus ja laatumielikuva toteutuivat lanseeraussuunnitelmien mukaisesti. Henkilöstö otti uuden Feon-nimen ja yritysilmeen alusta alkaen omakseen. Yhtiön markkinoille tulo huomattiin niin terästeollisuuden toimijoiden kuin asiakaskunnankin keskuudessa. Myös medianäkyvyyttä saatiin. Tiedotteet julkaistiin valtakunnan merkittävissä verkkomedioissa sekä teräsalan ammattilehdissä. Uusi terästoimija nousi esiin myös MTV Uutisissa.
Kokonaispalvelumme avulla uusi suomalainen brändi pääsi kasvattamaan asiakaskuntaansa ja kannattavuuttaan ilman omaa markkinointitiimiä. Yhteistyö toimii hyvänä esimerkkinä siitä, miten markkinoinnin hallintaa voidaan selkeyttää ja helpottaa.
- Brändin muotoilu, brändäys, bränditarina
- Uudelle yhtiölle nimi ja logo
- Visuaalinen ilme, yrityskuva, graafinen ohjeisto
- Lanseeraussuunnitelma
- Markkinointiviestintä
- Verkkosivut avaimet käteen -palveluna
- Video, yritysvideo
- Tiedottaminen, mediatiedotteet, tiedotejakelu
- Printit, tuotekatalogit, esitteet, kutsut