Kaupungin energiayhtiön brändi-imagoa vahvistamassa
Merkittävät investoinnit uuteen biolämpölaitokseen ja energiatuotannon nopea vihertyminen olivat kovanluokan tekoja, jotka tuli saada kaikkien lahtelaisten tietoon. Lisää pökköä pesään toi Lahden ehdokkuus Euroopan Ympäristöpääkaupungiksi 2021. Energiayhtiön strategiaa tukevalle mielikuvamarkkinoille oli selkeä tilaus. Vuonna 2018 aloitettua kampanjointia toteutettiin aktiivisesti noin kahden vuoden ajan.
Kampanjatarinaa kertomassa lahtelaiset edelläkävelijät, urheiluselostaja Mertaranta ja kaupunginjohtaja Timonen
Kaikki lähti liikkeelle kampanjasuunnittelusta, kampanjan budjetoinnista ja tavoitteista. Tärkeä vaihe, joka raamitti ja helpotti kaikkia myöhempiä työvaiheita ja valintoja. Edelläkävelijä-teemaa rakennettiin alusta lähtien niin, että tarinaa voidaan luontevasti jatkaa ja yhdistää osaksi Lahti Energian markkinointiviestintää.
Kampanjan nimeen kätkimme tärkeän imagollisen viestin: Lahti Energia asiakkaineen on energiakäännöksessä ja ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ison harppauksen edellä muita. Nimilogosta muodostui kampanjan näkyvimpiä elementtejä ja kuvamaailmasta ideoitiin Lahti-tunnistettava. Viestikärjet kiteytyvät energiakäännöksen pääteemoista: kivihiilestä luopumisesta, puhtaasta kaukolämmöstä ja virheistä energiavalinnoista. Viestin viejinä ja kampanjakasvoina toimivat mm. urheiluselostajalegenda Antero Mertaranta, kaupunginjohtaja Pekka Timonen sekä Lahti Energian oma henkilöstö.
Kampanja näkyi Lahden katukuvassa, medioissa ja tapahtumissa. Sanoitimme ja kuvitimme sisällöt sekä tuotimme aineistot alueellisiin medioihin, kuten Etelä-Suomen Sanomiin, bussimainoksiin, paikallisradioon, sähköisiin jättimainostauluihin sekä Isku Areenan näkyvyyspaikoille.
Tuloksena entistä positiivisempi imago ja energiayhtiöön liittyvät mielikuvat
Kampanjat huomattiin, palaute niistä oli positiivista ja kävijämäärät Lahti Energian sivustolla kasvoivat nopeasti. Edelläkävelijä on tukenut Lahti Energian mielikuvaa uudistuvana ja aikaansa seuraavana energiayhtiönä samaan aikaan kun kriittisyys energiayhtiöitä vastaan on yleisesti kasvanut.
Valtakunnallinen asiakastyytyväisyystutkimus 2019 osoitti, että Lahti Energian imagossa on tapahtunut merkittäviä harppauksia ja asiakkaat suhtautuvat positiivisesti Lahti Energian rooliin energiakäännöksen toteuttajana. Lahti Energia sijoittui kyselyssä kolmanneksi. Imagon muutosta tullaan mittaamaan myös tulevissa asiakastyytyväisyys- ja mielikuvatutkimuksissa.
- Konseptisuunnittelu, kampanjasuunnitelmat
- Kampanjailme tunnuksineen
- Kampanjan verkkosisällöt
- Kampanjavideot ja radiomainokset käsikirjoituksineen
- Some-sisällöt ja kampanjan Facebook-sivujen ylläpito
- Printti- ja digiaineistot eri kampanjamedioihin
- Sponsorointi