Tunnetko asiakkaasi?
Blogi - 15.8.2021
Kysymys saattaa vaikuttaa sinusta typerältä, mutta lopulta se miten tarkasti tähän vastaat ratkaisee yrityksesi myyntimenestyksen. Jokaisella yrityksellä tulisi olla selvät asiakaskohderyhmät, jotka todennäköisimmin ovat valmiita ostamaan kyseisiä tuotteita ja valmiita maksamaan niistä pyydetyn hinnan. Asiakkaiden ja heidän ostokäyttäytymisensä tunteminen on kriittinen asia myynnin onnistumisessa.
Kohderyhmien määrittely tulee tehdä sekä yritystasolla että tuoteryhmittäin. Tästä syystä yrityksillä saattaa olla eri hintakategorian tuotteita tai jopa eri mielikuvaa tavoittelevia myymälöitä, klassisena esimerkkinä huonekaluja ja sisustustuotteita myyvät ketjut Asko ja Sotka. Molemmilla brändeillä on sama omistajayhtiö.
Asko on valittu useita kertoja Suomen luotetuimmaksi huonekalubrändiksi. Askon tuotevalikoima on hieman kalliimpaa kuin Sotkan ja mielikuva tuotteista laadukas, arvokas, kestävä.
Sotkan ensisijainen tehtävä on palvella edullisempia tuotteita etsiviä kuluttajia, kuten ensiasunnon kalustajia sekä opiskelijoita. Askon mainonta ja markkinointi on enemmän sisustuspainotteista ja Sotkan mainonta menee pääosin hinta edellä, usein tarjouskampanjoin.
Minkälaisia asiakkaita teillä on? Miksi he ostavat teiltä? Minkälaisia asiakkaita haluatte? Miten tunnistatte juuri teille oikeat asiakaskohderyhmät? Tiedättekö mistä nämä parhaan kohderyhmän asiakkaat tavoittaa?
Olemme valmiina käärimään hihat ja auttamaan tässäkin asiassa, varaa kalenterista tunnin tapaaminen kanssamme, niin katsotaan yhdessä miten voimme auttaa!
Tai soita Pasille 044 577 4011.
PS. Asiakaskohderyhmien pohtiminen, tunnistaminen, heille suunnattu markkinointi liittyy myös läheisesti mielikuvien luomiseen, josta kirjoitimme jo aiemmin.