Monikanavainen markkinointi tuo enemmän kauppaa
Blogi - 19.10.2021
Yrityksillä ja yhteisöillä on tuotteita ja palveluja, joilla on merkittävä asiakaspotentiaali, mutta ostajia tai käyttäjiä ei vaan löydy. Tuotteissa ei ole vikaa, mutta tunnettavuudessa on. Markkinointivastaava on usein aivan pulassa, kun pitäisi saada tehtyä sellaiset markkinointisuunnitelmat, joiden avulla myynnin asettamat tavoitteet saadaan toteutettua. Kuinka ihmeessä tässä erilaisten mainospaikkojen viidakossa voi löytää sen oikean markkinointikanavan, jota potentiaalit asiakkaat seuraavat?
Tunne asiakkaasi käyttäytyminen
Jokaiselle tuotteelle ja palvelulle on olemassa niin kutsuttu unelma-asiakas. Kyseisen asiakkaan tavoittamiseksi on saatava hänet kohtaamaan myytävä tuote keskimäärin noin 7-8 kertaa ennen ostopäätöstä. Se harvoin onnistuu vain yhdessä markkinointikanavassa. Siksi kampanjoita on suunniteltava monikanavaisesti. On kohdattava unelma-asiakas sosiaalisessa mediassa, hakukoneissa, liikenteessä, eri nettipalveluissa, tapahtumissa sekä hänen tilaamassaan aikakausi- tai ammattilehdessä. Toisin sanoen markkinoinnin suunnittelijan on tiedettävä kohdeasiakkaan nettikäyttäytymisen profiili, kotiseutu, ikäryhmä, sukupuoli (KYLLÄ, vaikka nykyisin puhutaankin vain ”henkilöistä”), kiinnostuksen kohteet ja arvostukset. Asiakkaiden tuntemiseen löydät lisävinkkejä täältä.
Kuinka valita oikeat mediat?
Markkinoinnissa käytettävät mediat ja viestikärjet valitaan usein ikä- ja sukupuolilähtöisesti. Näillä perusasioilla voidaan jo tehdä tietynlaista poissulkevaa valintaa eri markkinointikanavien välillä, mutta se vaatii medioiden käyttäjäprofiilien ja tavoittavuusmäärien tuntemusta. Jos mediavalintaa määrittää vahvasti niukka budjetti, niin silloin työ vaatii yhä enemmän käytännön kokemusta kampanjoiden toteutuksista. Vaikka media-asiantuntijan käyttö tuntuu joskus kalliilta, niin se säästää pidemmällä aikavälillä merkittävästi mainosmedioihin käytettävän rahan kohdennuksessa.
Markkinoinnin panos-tuotto -suhde
Kasvuhakuisessa markkinoinnissa etsitään systemaattisesti mahdollisimman suurta yleisötavoittavuutta ja mahdollisimman paljon tarjouspyyntöjä sekä kauppaa, niin pienellä mediabudjetilla kuin mahdollista. Moni toimisto kertookin tekevänsä kasvumarkkinointia, eli growth hackingiä. Tosin näitä growth hackereita on todella harvoissa yrityksissä. Kasvuhakkerin tehtävänä on tehdä erilaisia kokeiluja ja tulkita markkinoinnin toteutuksesta kerättyä dataa. Aiemmassa blogissamme kerroimmekin aiheesta hieman tarkemmin.
Yhdellä mainosaineistolla ei pärjää
Monikanavaisen markkinoinnin yhtenä haasteena on erilaisten mediapaikkojen toiminnallisuudet ja aineistovaatimukset. Perinteistä lehtimainosta ei voi työntää jokaiseen mediaan, vaan aineisto pitää mukauttaa jokaiseen paikkaan erikseen. Sosiaalisessa mediassa esimerkiksi kuvat ovat jääneet videoiden jalkoihin ja näyttömainonnassa animoidut kuvat voittavat staattiset tekstimainokset. Verkkosivustojen pienet bannerimainokset haastavat sekä kokovaihtelullaan että houkuttelevuudellaan. Ulkomainonnassa ja bussimainonnassa toimivat vain mainokset, joissa on selkeä visuaalisuus ja todella ytimekäs viesti. Tekstiähkyä ja turhaa visuaalista kikkailua tulee välttää. Jotta mainonta ei olisi liian helppoa, niin jokaisella somekanavallakin on omat vaatimuksensa optimaaliselle mainokselle.
Monikanavainen markkinointi on siis ainoa tehokas tapa saada lisää asiakkaita ja myyntiä. Jos tarvitset kokenutta auttajaa omaan markkinointiisi, niin varaa aika kalenteristamme. Me autamme kyllä.