Voitko sanoa EI! kasvuhakkeroinnille?
Blogi - 23.8.2021
Markkinoijat ovat pulassa!
Kyllä, he ovat. Tästä on osittain vastuussa Sean Ellis, yrittäjä ja Dropboxin entinen kasvujohtaja, joka loi Growth Hacking -käsitteen. Nykyisin tämä on erittäin trendikäs termi markkinoinnissa, jota tuskin olet voinut välttää kuulemasta. Uusi käsite on laittanut markkinoijat oppimaan, ajattelemaan ja soveltamaan aiempaa enemmän.
Vuonna 2021 Growth Hacking onkin markkinoinnin suosituin työtehtävä! 😊
MITÄ TARKALLEEN GROWTH HACKING SITTEN ON JA KUINKA SE EROAA PERINTEISESTÄ MARKKINOINNISTA?
Lyhyesti, Growth Hacking -kasvumarkkinoinnin voidaan katsoa käyttävän kaikkia saatavilla olevia työkaluja ja kanavia kasvun tuottamiseksi. Päätavoite onkin juuri KASVU. Mikä tahansa tarvitsemasi strategia onkaan, tulee sitä testata ja soveltaa käytännössä. Tärkein kysymys kuuluukin, miten osaamme valita oikean strategian? Oikean vastauksen löytämiseksi voimme turvautua dataan. Tällä digitaalisella aikakaudella data tarjoaa meille tarvittavan suunnan ja mahdollisuuden mitata vaivannäkömme toimivuutta kasvun saavuttamiseksi.
Urallani olen kohdannut monia pienyrittäjiä ja valitettavasti tuntuu siltä, että usein heillä on käytössään hyvin vähän tietoa markkinoinnista, kasvumarkkinoinnista ja dataorientoitumisesta.
Tämä tiedon puute poistaa usein keskittymisen kasvuun ja ”laatikon ulkopuolelta” -ajatteluun sekä luo epäonnistumisen pelkoa. Nämä voivat usein aiheuttaa liiketoiminnallisia ongelmia, tai jopa yrityksen konkurssin.
Vuonna 2010 kohtasin omassa elämässäni yrittäjänä tilanteen, jossa menetin liiketoimintani. Tämä oli hyvin kivulias kokemus, jonka myötä päätin ottaa missiokseni omien markkinointitaitojeni kehittämisen sekä muiden yrittäjien auttamisen liiketoimintansa kasvattamisessa.
Uskon, että kaikki elämässä tapahtuu hyvästä syystä. Olen oppinut tuntemaan asiakkaani paremmin ja pystyn asettumaan heidän kenkiinsä yritystoiminnan kehittämisessä. Tähän päivään mennessä, vuosina 2015-2021, onnistumisprosenttini on yli 90 prosenttia. Saavuttaakseni tämän minun on tunnettava asiakkaani ja kehitettävä omaa osaamistani viikoittain opettelemalla uusia työkaluja ja teorioita.
Tätä Growth Hacking on!
Ymmärrän, että jatkuva ajan hermolla pysyminen uusissa teknologioissa ja teorioissa voi tuntua haastavalta. Tätä Growth Hacking kuitenkin on! Uskon, että Growth Hacking onnistuu vain yhteistyössä avoimen kasvuasenteen, Growth Mindsetin kanssa. Pystyäksesi toteuttamaan Growth Hacking -kasvumarkkinointia, tulee sinulla olla laaja-alainen ymmärrys digitaalisesta markkinoinnista, halu pitää oma osaamisesi ajan tasalla, oppia uusia asioita sekä tunnistaa minkälaisia muutoksia tai kehitystä toimintaympäristössäsi tapahtuu.
KYLLÄ! Voit sanoa ”EI” Growth Hackingille. Se on sinun valintasi. Haastan sinua kuitenkin miettimään mikä kustannus tällä valinnalla voi olla yrityksesi kasvussa.