Adpro Oy
adpro@adpro.fi 0445774011
adpro@adpro.fi 0445774011
  • Palvelut
    • Strategiat ja suunnitelmat
    • Brändi- ja markkinointiviestintä
    • Digitaalinen markkinointi
    • Verkkosivustot
    • Somepaketit
  • Referenssit
    • Feon
    • Lahden Polkupyörähuolto
    • Valinta-Rengas Oy
    • Lahti Energia
    • Mente Palvelut
    • Peikko Group – DELTABEAM®
    • Raute
    • Romu Keinänen
  • Yritys
    • Yhteystiedot
    • Ajankohtaista
    • Blogi
Monikanavainen markkinointi tuo enemmän kauppaa

Monikanavainen markkinointi tuo enemmän kauppaa

Blogi - 19.10.2021

Yrityksillä ja yhteisöillä on tuotteita ja palveluja, joilla on merkittävä asiakaspotentiaali, mutta ostajia tai käyttäjiä ei vaan löydy. Tuotteissa ei ole vikaa, mutta tunnettavuudessa on. Markkinointivastaava on usein aivan pulassa, kun pitäisi saada tehtyä sellaiset markkinointisuunnitelmat, joiden avulla myynnin asettamat tavoitteet saadaan toteutettua. Kuinka ihmeessä tässä erilaisten mainospaikkojen viidakossa voi löytää sen oikean markkinointikanavan, jota potentiaalit asiakkaat seuraavat?

Tunne asiakkaasi käyttäytyminen

Jokaiselle tuotteelle ja palvelulle on olemassa niin kutsuttu unelma-asiakas. Kyseisen asiakkaan tavoittamiseksi on saatava hänet kohtaamaan myytävä tuote keskimäärin noin 7-8 kertaa ennen ostopäätöstä. Se harvoin onnistuu vain yhdessä markkinointikanavassa. Siksi kampanjoita on suunniteltava monikanavaisesti. On kohdattava unelma-asiakas sosiaalisessa mediassa, hakukoneissa, liikenteessä, eri nettipalveluissa, tapahtumissa sekä hänen tilaamassaan aikakausi- tai ammattilehdessä. Toisin sanoen markkinoinnin suunnittelijan on tiedettävä kohdeasiakkaan nettikäyttäytymisen profiili, kotiseutu, ikäryhmä, sukupuoli (KYLLÄ, vaikka nykyisin puhutaankin vain ”henkilöistä”), kiinnostuksen kohteet ja arvostukset. Asiakkaiden tuntemiseen löydät lisävinkkejä täältä.

Kuinka valita oikeat mediat?

Markkinoinnissa käytettävät mediat ja viestikärjet valitaan usein ikä- ja sukupuolilähtöisesti. Näillä perusasioilla voidaan jo tehdä tietynlaista poissulkevaa valintaa eri markkinointikanavien välillä, mutta se vaatii medioiden käyttäjäprofiilien ja tavoittavuusmäärien tuntemusta. Jos mediavalintaa määrittää vahvasti niukka budjetti, niin silloin työ vaatii yhä enemmän käytännön kokemusta kampanjoiden toteutuksista. Vaikka media-asiantuntijan käyttö tuntuu joskus kalliilta, niin se säästää pidemmällä aikavälillä merkittävästi mainosmedioihin käytettävän rahan kohdennuksessa.

Markkinoinnin panos-tuotto -suhde

Kasvuhakuisessa markkinoinnissa etsitään systemaattisesti mahdollisimman suurta yleisötavoittavuutta ja mahdollisimman paljon tarjouspyyntöjä sekä kauppaa, niin pienellä mediabudjetilla kuin mahdollista. Moni toimisto kertookin tekevänsä kasvumarkkinointia, eli growth hackingiä. Tosin näitä growth hackereita on todella harvoissa yrityksissä. Kasvuhakkerin tehtävänä on tehdä erilaisia kokeiluja ja tulkita markkinoinnin toteutuksesta kerättyä dataa. Aiemmassa blogissamme kerroimmekin aiheesta hieman tarkemmin.

Yhdellä mainosaineistolla ei pärjää

Monikanavaisen markkinoinnin yhtenä haasteena on erilaisten mediapaikkojen toiminnallisuudet ja aineistovaatimukset. Perinteistä lehtimainosta ei voi työntää jokaiseen mediaan, vaan aineisto pitää mukauttaa jokaiseen paikkaan erikseen. Sosiaalisessa mediassa esimerkiksi kuvat ovat jääneet videoiden jalkoihin ja näyttömainonnassa animoidut kuvat voittavat staattiset tekstimainokset. Verkkosivustojen pienet bannerimainokset haastavat sekä kokovaihtelullaan että houkuttelevuudellaan. Ulkomainonnassa ja bussimainonnassa toimivat vain mainokset, joissa on selkeä visuaalisuus ja todella ytimekäs viesti. Tekstiähkyä ja turhaa visuaalista kikkailua tulee välttää. Jotta mainonta ei olisi liian helppoa, niin jokaisella somekanavallakin on omat vaatimuksensa optimaaliselle mainokselle.

Monikanavainen markkinointi on siis ainoa tehokas tapa saada lisää asiakkaita ja myyntiä. Jos tarvitset kokenutta auttajaa omaan markkinointiisi, niin varaa aika kalenteristamme. Me autamme kyllä.

Pasi Pasanen

Myynti ja projektit, hallituksen puheenjohtaja

Toiminnan kehittäjä, innostava valmentaja, toimintatapojen ravistelija, myynnin sparraaja ja verkostoituja. Pasi vastaa Adpron liiketoiminnan kehittämisestä, asiantuntijapalveluiden myynnistä ja asiakasyhteyksistä. Yli 25 vuoden kokemus myynnin johtamisesta ja asiakaspalvelusta.

pasi.pasanen​@adpro.fi 044 577 4011

Hallitsetko monikanavaisen markkinoinnin?

Jos kaipaat apua, niin sovitaan tapaaminen joko etänä tai livenä.

Varaa tapaamisaika

Uusimmat

Aika uusia verkkosivut?

Ajankohtaista - 3.11.2023

Kesäkausi on alkanut – onko markkinointi käynnissä?

Ajankohtaista - 24.4.2023

Yritys tarinalla vai ilman – kumpaa itse seuraat?

Ajankohtaista - 2.5.2022

Adpro Oy

Adpro toimittaa tiedon avulla tuotettuja luovia ja mitattavia markkinointiviestinnän ratkaisuja.

adpro@adpro.fi
044 577 4011

Ota yhteyttä
Instagram Facebook LinkedIn Vimeo

Liity postituslistalle

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Palvelut

  • Strategiat ja suunnitelmat
  • Brändi- ja markkinointiviestintä
  • Digitaalinen markkinointi
  • Verkkosivustot
  • Somepaketit

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

est. 1977

Evästeet
Sivustomme käyttää evästeitä. Nämä evästeet keräävät tietoja siitä, kuinka selaat sivustoa ja antavat meille mahdollisuuden muistaa sinut. Tietoja käytetään asiointikokemuksen parantamiseen, selailun optimointiin sekä kävijöiden analysointiin ja mittaamiseen verkkosivuilla ja muun median kanavissa. Tutustuaksesi tarkemmin käytössä oleviin evästeisiin, valitse ”Evästeasetukset”. Voit valita sallimasi seurannan määrän. Kaikissa sallituissa valinnoissa yksittäistä evästettä käytetään selaimessasi valintojesi tallentamiseen, mutta ei seurantaan.
EvästeasetuksetHyväksy kaikki
Päivitä suostumuksesi

Valitse sallimasi seuranta-asetukset tällä verkkosivulla

Käytämme evästeitä seurataksesi vierailuasi verkkosivulla. Tässä voit tehdä valinnan seurattavista tiedoista. Huomioithan, että jotkin evästeet ovat tarpeellisia verkkosivun toimivuutta varten.
Pakolliset evästeet
Aina päällä
Verkkosivu ei toimi oikein ilman näitä evästeitä, eikä niitä voida poistaa käytöstä. Tunnistettavia tietoja ei kerätä eikä dataa luovuteta kolmansille osapuolille.
Analytiikka ja mieltymykset
Tällä valinnalla sallit anonyymien tietojen tallennuksen vierailustasi verkkosivullamme. Käytämme Google Analytics-palvelua tilastollisen datan keräämiseen sekä tunnistamaan sinut palaavana kävijänä tulevilla selailukerroilla samalla laitteella. Vuorovaikutuksesi perusteella pystymme tarjoamaan oleellista ja personoitua sisältöä. Dataa ei voida käyttää markkinointitarkoituksiin tämän verkkosivun ulkopuolella.
Kaikki evästeet ja mainontaominaisuudet
Tämä hyväksyntätaso sallii täyden seurannan ja kolmannen osapuolen tietojen käsittelyn, esimerkiksi personoitua mainontaa varten tämän verkkosivun ulkopuolella.
Hyväksy valitut