Yritys tarinalla vai ilman – kumpaa itse seuraat?
Blogi - 2.5.2022
Mihin yritystarinaa tarvitaan? Miten tarina auttaa markkinoinnissa? Voiko tarinoita ostaa? Mistä löytää hyvä tarinankertoja? Tarinat ovat ajankohtaisia myös tämän päivän uutisvirrassa ja turvallisuuspoliittisessa keskustelussa. Niissä puhutaan narratiiveista. Silläkin tarkoitetaan tarinaa.
Miksi tarinallisuuteen kannattaa panostaa?
”Mitä tarinalla tekee, onhan meillä yritysesittely!?” Okei, hyvä, mutta saako esittely aikaan toivottuja reaktioita, kiinnostusta ja yhteydenottoja, tai erottuuko se kilpailijoiden kuvauksista?
Hyvä tarina on tiivistetty kertomus siitä, miksi yritys on olemassa. Se on yrityksen toiminnan muotoilua eri keinoin, sanoin ja kuvin. Yritystarina ei siis ole kuivahko yritysesittely tai historiajana verkkosivuilla. Tarina voi olla lyhyt tai pitkä, niitä voi olla yksi tai useampi ja ne voidaan kietoa eri formaatteihin ja alustoihin. Tärkeintä on, että tarina viestii niitä asioita, joista yrityksesi on helpointa muistaa ja jotka tukevat luontevasti liiketoimintaasi.
Hyvä tarina toimii sisältömarkkinoinnin punaisena lankana – sen pohjalta on helppo kertoa yhtenäistä viestiä kaikissa markkinointikanavissa. Kun raamit ovat olemassa, arjen viestintätyö helpottuu huomattavasti. Panostamalla tarinaan voi siis lopulta säästää aikaa ja rahaa.
Erottuva tarina sytyttää paitsi potentiaaliset asiakkaat myös oman henkilöstön ja toimittajakumppanit. Entäpä tarinan vaikutus myyntiin? Hyvä tarina myy. Ostopolkujen eri vaiheissa kiiruhtaville asiakkaille tarina toimii kuin juustoloukku uteliaalle hiirelle; siihen jää mielellään maistelemaan ja tutkailemaan lisää – tai palaamaan asian äärelle, kun tuotteen tai palvelun hankinta tulee ajankohtaiseksi.
Tarina velhojen ja ritareiden asiantuntemuksesta
Parhaimmillaan tarina luo yritykselle tunnistettavan identiteetin ja kiehtovan brändipersoonan. Vuosia sitten tiimimme loi yritystarinan kansainväliselle metallin lämpökäsittelyyn erikoistuneelle yritykselle. Heatmastersin tarina velhojen osaamisesta sekä lämpökäsittelyn ritareista haarniskoineen, kilpineen ja ratsuineen syntyi osana kokonaisvaltaista yritysilmeen uudistusta. Visuaalinen, ajaton ja iätön tarina toimi huomionherättäjänä ja keskustelunavauksena metallialan messuilla ja asiakastapaamisissa ympäri maailmaa. Yhtiön slogan ”the wizards of metal” on yhtiön käytössä edelleen, https://heatmasters.net/fi/
Yritystarina on:
– keino erottua, vaikuttaa ja sitouttaa
– sisältömarkkinoinnin punainen lanka
– markkinoinnin ja myynnin apuväline
Yritystarinassa ei satuilla
Tämän blogin kirjoittajan intohimo tarinoihin syttyi jo lapsuuden kesinä Padasjoella. Meillä oli tapana serkusten kesken istua iltaisin mökkituvan lattialla kuuntelemassa kummisetäni keksimiä kiehtovia tarinoita. Parasta olivat kummitustarinat, joiden jälkeen tuskin uskalsin iltahämärissä ulkohuussiin piipahtaa… 😉.
Saduista poiketen yritystarinoissa totuus ja aitous ovat avainasemassa. Jokaisesta yrityksestä löytyy kiinnostavaa kerrottavaa ja jokaisen yrittäjän tarina on omanlaisensa. Aineksia siis löytyy, ne pitää vain osata kietoa tarinaksi!
Tarinankerronnan ammattilaiset löydät Adprolta. Yritystarinoiden luonti on meille tuttua jo yli 40 vuoden ajalta. Haluaisitko, että autamme sinuakin hyödyntämään niitä markkinoinnissasi ja myynnissäsi? Tarina voi toimia myös kampanjasi koukkuna!