Adpro Oy
adpro@adpro.fi 0445774011
adpro@adpro.fi 0445774011
  • Palvelut
    • Strategiat ja suunnitelmat
    • Brändi- ja markkinointiviestintä
    • Digitaalinen markkinointi
    • Verkkosivustot
    • Somepaketit
  • Referenssit
    • Feon
    • Lahden Polkupyörähuolto
    • Valinta-Rengas Oy
    • Lahti Energia
    • Mente Palvelut
    • Peikko Group – DELTABEAM®
    • Raute
    • Romu Keinänen
  • Yritys
    • Yhteystiedot
    • Ajankohtaista
    • Blogi
Yritys tarinalla vai ilman – kumpaa itse seuraat?

Yritys tarinalla vai ilman – kumpaa itse seuraat?

Blogi - 2.5.2022

Mihin yritystarinaa tarvitaan? Miten tarina auttaa markkinoinnissa? Voiko tarinoita ostaa? Mistä löytää hyvä tarinankertoja? Tarinat ovat ajankohtaisia myös tämän päivän uutisvirrassa ja turvallisuuspoliittisessa keskustelussa. Niissä puhutaan narratiiveista. Silläkin tarkoitetaan tarinaa. 

Miksi tarinallisuuteen kannattaa panostaa?

”Mitä tarinalla tekee, onhan meillä yritysesittely!?” Okei, hyvä, mutta saako esittely aikaan toivottuja reaktioita, kiinnostusta ja yhteydenottoja, tai erottuuko se kilpailijoiden kuvauksista?  

Hyvä tarina on tiivistetty kertomus siitä, miksi yritys on olemassa. Se on yrityksen toiminnan muotoilua eri keinoin, sanoin ja kuvin. Yritystarina ei siis ole kuivahko yritysesittely tai historiajana verkkosivuilla. Tarina voi olla lyhyt tai pitkä, niitä voi olla yksi tai useampi ja ne voidaan kietoa eri formaatteihin ja alustoihin. Tärkeintä on, että tarina viestii niitä asioita, joista yrityksesi on helpointa muistaa ja jotka tukevat luontevasti liiketoimintaasi. 

Hyvä tarina toimii sisältömarkkinoinnin punaisena lankana – sen pohjalta on helppo kertoa yhtenäistä viestiä kaikissa markkinointikanavissa. Kun raamit ovat olemassa, arjen viestintätyö helpottuu huomattavasti. Panostamalla tarinaan voi siis lopulta säästää aikaa ja rahaa. 

Erottuva tarina sytyttää paitsi potentiaaliset asiakkaat myös oman henkilöstön ja toimittajakumppanit. Entäpä tarinan vaikutus myyntiin? Hyvä tarina myy. Ostopolkujen eri vaiheissa kiiruhtaville asiakkaille tarina toimii kuin juustoloukku uteliaalle hiirelle; siihen jää mielellään maistelemaan ja tutkailemaan lisää – tai palaamaan asian äärelle, kun tuotteen tai palvelun hankinta tulee ajankohtaiseksi. 

Tarina velhojen ja ritareiden asiantuntemuksesta

Parhaimmillaan tarina luo yritykselle tunnistettavan identiteetin ja kiehtovan brändipersoonan. Vuosia sitten tiimimme loi yritystarinan kansainväliselle metallin lämpökäsittelyyn erikoistuneelle yritykselle. Heatmastersin tarina velhojen osaamisesta sekä lämpökäsittelyn ritareista haarniskoineen, kilpineen ja ratsuineen syntyi osana kokonaisvaltaista yritysilmeen uudistusta. Visuaalinen, ajaton ja iätön tarina toimi huomionherättäjänä ja keskustelunavauksena metallialan messuilla ja asiakastapaamisissa ympäri maailmaa. Yhtiön slogan ”the wizards of metal” on yhtiön käytössä edelleen, https://heatmasters.net/fi/

Yritystarina on:

– keino erottua, vaikuttaa ja sitouttaa
– sisältömarkkinoinnin punainen lanka 
– markkinoinnin ja myynnin apuväline

Yritystarinassa ei satuilla

Tämän blogin kirjoittajan intohimo tarinoihin syttyi jo lapsuuden kesinä Padasjoella. Meillä oli tapana serkusten kesken istua iltaisin mökkituvan lattialla kuuntelemassa kummisetäni keksimiä kiehtovia tarinoita. Parasta olivat kummitustarinat, joiden jälkeen tuskin uskalsin iltahämärissä ulkohuussiin piipahtaa… 😉.

Saduista poiketen yritystarinoissa totuus ja aitous ovat avainasemassa. Jokaisesta yrityksestä löytyy kiinnostavaa kerrottavaa ja jokaisen yrittäjän tarina on omanlaisensa. Aineksia siis löytyy, ne pitää vain osata kietoa tarinaksi!

Tarinankerronnan ammattilaiset löydät Adprolta. Yritystarinoiden luonti on meille tuttua jo yli 40 vuoden ajalta. Haluaisitko, että autamme sinuakin hyödyntämään niitä markkinoinnissasi ja myynnissäsi? Tarina voi toimia myös kampanjasi koukkuna!

Riikka Lång

Copywriter, viestintäsuunnittelija

Riikka on kokenut luovan kirjoittamisen ammattilainen, joka auttaa Adpro Oy:n asiakkaita viestimään kiinnostavasti eri markkinointikanavissa. Referenssejä mm. rakentamisen, 3D-tulostamisen, elintarviketeollisuuden ja energiaratkaisujen viestinnästä.

riikka.lang​@adpro.fi 044 577 4026

Varaa kalenteriaika

Varaa aika

Uusimmat

Aika uusia verkkosivut?

Ajankohtaista - 3.11.2023

Kesäkausi on alkanut – onko markkinointi käynnissä?

Ajankohtaista - 24.4.2023

Yritys tarinalla vai ilman – kumpaa itse seuraat?

Ajankohtaista - 2.5.2022

Adpro Oy

Adpro toimittaa tiedon avulla tuotettuja luovia ja mitattavia markkinointiviestinnän ratkaisuja.

adpro@adpro.fi
044 577 4011

Ota yhteyttä
Instagram Facebook LinkedIn Vimeo

Liity postituslistalle

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Palvelut

  • Strategiat ja suunnitelmat
  • Brändi- ja markkinointiviestintä
  • Digitaalinen markkinointi
  • Verkkosivustot
  • Somepaketit

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

est. 1977

Evästeet
Sivustomme käyttää evästeitä. Nämä evästeet keräävät tietoja siitä, kuinka selaat sivustoa ja antavat meille mahdollisuuden muistaa sinut. Tietoja käytetään asiointikokemuksen parantamiseen, selailun optimointiin sekä kävijöiden analysointiin ja mittaamiseen verkkosivuilla ja muun median kanavissa. Tutustuaksesi tarkemmin käytössä oleviin evästeisiin, valitse ”Evästeasetukset”. Voit valita sallimasi seurannan määrän. Kaikissa sallituissa valinnoissa yksittäistä evästettä käytetään selaimessasi valintojesi tallentamiseen, mutta ei seurantaan.
EvästeasetuksetHyväksy kaikki
Päivitä suostumuksesi

Valitse sallimasi seuranta-asetukset tällä verkkosivulla

Käytämme evästeitä seurataksesi vierailuasi verkkosivulla. Tässä voit tehdä valinnan seurattavista tiedoista. Huomioithan, että jotkin evästeet ovat tarpeellisia verkkosivun toimivuutta varten.
Pakolliset evästeet
Aina päällä
Verkkosivu ei toimi oikein ilman näitä evästeitä, eikä niitä voida poistaa käytöstä. Tunnistettavia tietoja ei kerätä eikä dataa luovuteta kolmansille osapuolille.
Analytiikka ja mieltymykset
Tällä valinnalla sallit anonyymien tietojen tallennuksen vierailustasi verkkosivullamme. Käytämme Google Analytics-palvelua tilastollisen datan keräämiseen sekä tunnistamaan sinut palaavana kävijänä tulevilla selailukerroilla samalla laitteella. Vuorovaikutuksesi perusteella pystymme tarjoamaan oleellista ja personoitua sisältöä. Dataa ei voida käyttää markkinointitarkoituksiin tämän verkkosivun ulkopuolella.
Kaikki evästeet ja mainontaominaisuudet
Tämä hyväksyntätaso sallii täyden seurannan ja kolmannen osapuolen tietojen käsittelyn, esimerkiksi personoitua mainontaa varten tämän verkkosivun ulkopuolella.
Hyväksy valitut