
Mikä verkkokaupan perustamisessa ja kehittämisessä on tärkeää?
Blogi - 20.4.2021
Uusia verkkokauppiaita on ilmestynyt markkinoille reilun vuoden aikana todella runsaasti. Samaan aikaan kun koronarajoitusten vuoksi maailma on osin sulkeutunut, on se verkkokauppojen avulla myös avautunut monille uusien liiketoimintamahdollisuuksien muodossa. Verkkokaupan perustamisesta on haettu niin pelastusta olemassa olevaan bisnekseen kuin lisäansioita oman päivätyön oheen. Tuoreissa verkkokauppiaissa on sekä täysin uusia yrittäjiä että pitkän linjan kivijalkakauppiaita. Yhteistä molemmille on verkkoliiketoiminnan opettelun tarve.
Verkkokaupan liiketoiminnan suunnittelu ja osaavien kumppanien valinta
Verkkokaupasta on tärkeää tehdä hyvä liiketoimintasuunnitelma, jossa huomioidaan rahoitus, asiakaskohderyhmät, tuotevalinnat, hinnoittelu, maksuliikenne, markkinointi, asiakaspalvelu, logistiikka ja kaupan muu yleinen operointi. Nopeimmin verkkokauppiaana pääsee liikkeelle valitsemalla kokenut ja osaava kumppani verkkokaupan suunnitteluun sekä toteutukseen. Jos verkkokaupan toiminta on yritykselle kriittistä, avuksi ei kannata ottaa harrastelijaa, jota ei vikatilanteen tai päivityksen tarpeessa välttämättä tavoita mistään.
Kokeneista kumppaneista on hyötyä myös logistiikassa ja markkinoinnissa. Asioita voi toki opiskella itsekin, mutta se vie varsin paljon aikaa. Kuten hyvin tiedämme, liike-elämässä aika on rahaa, joten nopeampi ja tehokkaampi starttaaja voittaa usein kilpajuoksun.
Mitä kannattaa ottaa huomioon verkkokauppa-alustan valinnassa?
Verkkokauppa-alustoja on saatavilla runsaasti. Yleisimmin käytettyjä avoimia järjestelmiä ovat WordPress ja sen lisäosa WooCommerce, Magento, MyCashflow, Opencart, Prestshop ja Drupal Commerce. Niiden lisäksi on vaihtoehtoina suljetut, eli alustatoimittajien hallinnoimat ja ylläpitämät järjestelmät, kuten Shopify, Finqu, ProCart, Vilkas ja DL Softwaren DL Verkkokauppa. Kaikkien alustojen kautta saa toteutettua verkkokaupan perusominaisuudet kappaletavaran tai yksikköhintaisten palveluiden ostoon.
Ilmaiset verkkokauppa-alustat
Avoimien eli ilmaisten verkkokauppa-alustojen etuja ovat monipuolinen ulkoasun ja ominaisuuksien räätälöinti, laajennettavuus sekä yhteisöjen toteuttamat lisäosat. Tosin nämä vaativat käyttäjältään erillisten palvelin- ja ylläpitopalveluiden hankinnat, teknistä osaamista ja ongelmanratkaisukykyä. Avoimeen alustavaihtoehtoon lähtevän kannattaa valita osaava verkkokaupan suunnittelun ja kehittämisen kumppani. Verkkokaupan osaamista löytyy helpoimmin WordPress- ja WooCommerce-alustoille. Tämä on tärkeää ottaa huomioon, jos verkkokauppiaaksi lähtee tositarkoituksella ja kaupan tulee kehittyä sekä toimia myös tulevina vuosina.
Verkkokauppojen valmiit alustat
Suljettu verkkokauppajärjestelmä perustuu vakioituihin verkkokauppapohjiin ja niiden hallintamahdollisuudet sekä toiminnallisuudet perustuvat erilaisiin palvelupaketteihin. Paremmat ominaisuudet maksavat aina hieman enemmän. Suljetun järjestelmän kauppaan on yleensä varsin helppoa lisätä tuotteet ja ryhtyä verkkokauppiaaksi. Tosin näiden kanssa saattaa käydä niin, että joudut rakentamaan myöhemmin uuden verkkokaupan, jos tahdotkin tehdä siitä enemmän oman näköisesi, tarjota monipuolisempaa asiakaspalvelua tai haet kaupallesi kansainvälistä kasvua.
Minustako verkkokauppias?
Verkkokauppa on samalla tavalla liiketoiminnan suunnittelua ja seurantaa kuin perinteinen kauppakin. Se ei toimi itsekseen, vaan kauppiaan on tehtävä työtään sekä asiakashankinnan että asiakaspalvelun parissa. Liian usein kuvitellaan, että verkkokaupan luonti itsessään tuo helppoa ja automaattista kauppaa. Tosiasia on se, että jos kauppaasi ei kukaan löydä, on sen liikevaihto pyöreä nolla.
Kaupan rakentaminen ja kaupallinen menestyminen lähtevät liikkeelle huolellisesta suunnittelusta, osaavan verkkokauppa-alustan ja -kumppanin valinnasta sekä asiakaspalvelun konseptoinnista. Jokaiselle verkkokaupalle ja verkkosivustolle on suunniteltava palvelupolut, joita pitkin asiakkaiden halutaan päätyvän tutustujasta ostavaksi asiakkaaksi.
Verkkokauppiaan on myös saatava toimitettua tilatut tuotteet ja palvelut asiakkailleen, joten tuotteiden varastointi tai välityskauppa, pakkaus ja lähetys, toimitustavat, maksutavat, toimitusmaksut ja asiakaspalautusten hoito on mietittävä valmiiksi ennen kaupan avaamista ja verkkokaupan markkinoinnin aloittamista. Jos heti ensimmäiset asiakkaat saavat vain huonoja kokemuksia verkkokaupasta, tieto siitä leviää valitettavan nopeasti verkossa. Toisaalta myös hyvillä tuotteilla, selkeällä ja helppokäyttöisellä verkkokaupalla saatat kasvattaa liiketoimintasi jopa kansainväliseksi menestystarinaksi.
Adpron asiakkaiden verkkokaupoissa tuotteita myydään sekä Suomeen että ulkomaille, joten pystymme auttamaan monipuolisesti verkkokaupan suunnittelussa ja markkinoinnissa.