Adpron tarina kertoo perheyrityksen intohimosta tuloksia tuottavan mainonnan tekemiseen. Pienestä promootiotoimistosta kasvoi 40 vuodessa täyden palvelun markkinointi- ja mainostoimisto. Matkaa on tehty ja tehdään yhdessä eri toimialojen asiakkaiden kanssa. Historiassamme on monia yrityksiä, joiden kanssa asiakassuhteemme ovat olleet yli 20 vuoden mittaisia!
Vuosien varrella kertynyt tietopääoma ja sen yhdistäminen tämän päivän osaamiseen tekee meistä kiinnostavan kumppanin myös tuleville asiakkaille ja uudenlaisille yhteistyökuvioille.
1970 Luovuuden paloa
Mainospromoottorit Oy perustetaan v. 1977
Mainosmies Onni Mäkinen ja Liikemainonta McCanin suunnittelija Ellu Ruohomäki perustavat promootiotoimiston Kymintielle Lahteen.
Promootioyhteistyötä mm. Luhdalle ja Rauma-Repolalle
Mainosateljee sijaitsee useassa osoitteessa Lahden keskustassa, mm. Torikadulla kauppahallin yläkerrassa.
1980 Mainonnan kulta-aika
Nimeksi Mainos-Pro
Mainosten suunnittelu esitteistä lehtimainoksiin tehdään käsityönä piirtämöiden työpöydillä ja tekstit tuotetaan kirjoituskoneella. Yhteydet Harjukadun toimistolla hoidetaan lankapuhelimilla, faxilla, kirjepostilla ja lähettipalveluilla.
Asiakkaina lahtelaisia teollisuusyrityksiä
Asiakkaina monia tunnettua lahtelaisyrityksiä, kuten Kemppi, Mallasjuoma, Stala, Oilon ja Uponor. Asiakassuhteet muodostuvat tiiviiksi ja pitkäaikaisiksi.
Liikekiinteistö Forumiin v. 1987
Toimisto muuttaa uusiin isompiin tiloihin Forumin liikekiinteistöön, nykyiseen kauppakeskus Trioon. Palkkalistoilla on lähes 20 henkilöä.
Omput ja hiiret saapuvat toimistoon
Applen Macintosh julkaistaan vuonna 1984 ja sen mukana kaksi ohjelmaa, Macwrite ja Macpaint. Vuosikymmenen loppuun mennessä uudet työkalut otetaan käyttöön myös Mainos-Prossa.
1990 Globaalia brändityötä
Lama iskee Suomeen
Vaikutus tuntuu myös Mainos-Prossa ja tiimi tiivistyy alle kymmeneen. Yrittäjien luja tahto ja suurimpien asiakkaiden pysyminen matkassa kantavat eteenpäin.
World Wide Web mullistaa kaiken
Vuosikymmenen puolivälissä maailmanlaajuinen internet ja sähköiset yhteydet mullistavat hetkessä mainostoimistoarjen. Toimitusajat lyhenevät ja työ tehostuu. Luovan ajattelun lisäksi suunnittelijoilta vaaditaan taitavaa taitto- ja kuvankäsittelyohjelmistojen käyttöä.
Kansainvälisisiä brändejä maailmalle
Asiakaskunta laajenee ja yhteistyö asiakkaiden kanssa syvenee. Toimitusjohtaja Onni Mäkinen kutsutaan mm. Valtran brändikomiteaan sekä johtavan hirsitalovalmistajan Honkarakenteen markkinointiryhmään.
Adpron aika alkaa
Uudeksi nimeksi rekisteröidään Advertising-Pro Ltd osoituksena pelikentän laajenemisesta globaaleille markkinoille. Nimi lyhenee nopeasti markkinointinimi Adproksi.
2000 Markkinointi sähköistyy
Sukupolvi vaihtuu v. 2002
Toimitusjohtajaksi nimitetään Onnin vanhin poika Mika Mäkinen, joka lähtee rohkeasti luotsaamaan yritystä eteenpäin. Erikoisosaajien tarve kasvaa ja kumppaniverkostoa kehitetään. Toimisto muuttaa uusiin isompiin tiloihin, mutta pysyy kauppakeskus Triossa.
Suurimmat asiakkaat Uponor Suomi ja Valtra
Ajankohtaisia markkinointiteemoja ovat asiakasdialogi, monikanavamarkkinointi ja markkinointiviestinnän integrointi. Tarinat tulevat osaksi mainontaa.
Muutto vanhaan margariinitehtaaseen Vesijärven rantaan v. 2007
2010 Maailma kommunikoi
Muutoksia operatiivisessa johdossa
Toimitusjohtajaksi nimitetään Timo Vihervaara vuonna 2011. Vetovastuu siirtyy vuonna 2014 Adpron myynnin johtamisesta vastanneelle Pasi Pasaselle.
Maailmantalous kuohuu
Markkinointipäättäjät vaativat markkinointiin sijoitetuilta euroilta entistä kovempaa tuottoa.
Adpro selättää laskusuhdanteen ja kääntää sen voitoksi aktiivisen myynnin ja sitoutuneen henkilöstön avulla.
Muutto takaisin Lahden keskustaan Mariankadulle
Asiakaskunta laajenee nopeasti
Asiakkaina mm. teräspalveluyhtiö Feon, energiayhtiö Lahti Energia sekä globaalien puutuoteteollisuusmarkkinoiden johtava toimija Raute Oyj.
Digiajan haasteista uusia mahdollisuuksia
Digiajan haasteisiin vastataan toimintaa ja osaamista uudistamalla sekä kumppaniverkostoa kasvattamalla.